سامانه ی دفاع موشکی
نوشته شده توسط : شبکه ما

تاد

 

تاد (Terminal High Altitude Area Defense) همانطور که از نامش پیداست، سامانه ی دفاع موشکی ساخت ایالات متحده ی آمریکا است که برای دفاع از نیرو های مستقر در مناطق جنگی، مراکز مهم جمعیتی و تاسیسات زیرساختی حساس در برابر موشک های بالستیک کوتاه برد، میان برد و بلند برد در داخل و خارج از جو طراحی شده.

ویدئوی عملکرد سامانه ی دفاع موشکی

پیش زمینه و تاریخچه :

 

بعد از جنگ اول خلیج فارس و تجربیات کسب شده از این نبرد در زمینه ی دفاع موشکی، نیاز فوری به یک سامانه ی تخصصی و موثر دفاعی با توانایی درگیری با موشک های بالستیک تاکتیکی احساس شد. در همین راستا کنگره ی ایالات متحده، قانون ملی دفاع موشکی ۱۹۹۱ و قانون بودجه ی دفاعی ۱۹۹۱ را به تصویب رساند. بر اساس این قوانین آمریکا می بایست تا اواسط دهه ی ۹۰ به یک سامانه ی دفاعی اثباتگر ولی قابل استفاده در شرایط اضطراری و عملیات های احتمالی دست می یافت و سپس توسعه ی این سامانه به شکل کامل از سال ۲۰۰۰ آغاز می شد.

 

ارتش آمریکا در سال ۱۹۹۲ کمپانی لاکهید مارتین را با قراردادی به ارزش ۶۸۹ میلیون دلار به عنوان پیمان کار اصلی این پروژه که در ابتدا Theater High Altitude Area Defense نام داشت، انتخاب کرد. فاز اول پروژه در سال ۱۹۹۵ و با اولین آزمایش پروازی این سامانه آغاز شد و تا سال ۱۹۹۹ ادامه داشت. نتایج بدست آمده از این آزمایشات بسیار ارزشمند بود و با استفاده از آن ها موشک تاد مجددا طراحی شد. فاز دوم پروژه طبق برنامه در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۲۰۰۸ آمریکا اولین واحد آتش بار تاد را رسما وارد خدمت کرد. از آغاز فاز دوم پروژه تا سال ۲۰۱۳ این سامانه ۱۲ آزمایش موفقیت آمیز بدون هیچ شکستی را پشت سر گذاشت که از این تعداد ۱۰ آزمایش مربوط به رهگیری اهداف بود.

 

طراحی و ساختارسامانه ی دفاع موشکی :

 

تاد دارای ۴ جزء اصلی شامل رادار، مرکز مدریت نبرد/فرماندهی، کنترل، ارتباطات و اطلاعات، پرتابگر و موشک رهگیر می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: