تانک ام۱ ابرامز
نوشته شده توسط : شبکه ما

در میانه دهه ۱۹۶۰ تانک ام۶۰ تانک اصلی میدان نبرد ارتش امریکا بود. این تانک از تمامی تانک های غربی زمان خود برتر بود ولی در همان زمان نیز تردید بسیار در مورد برتری ان در برابر نسل نوین از تانک های شرقی چون تی ۶۲ و تی ۶۴ وجود داشت.مسئله بعد این بود حتی طی یک حمله ارتش سرخ به اروپای شرقی این ارتش عملا دو برابر ارتش های ناتو تانک داشت. وزیر دفاع امریکا در سال ۱۹۶۲ علاقمند به طرحی با نام ام بی تی ۷۰ برای یک تانک جدید بود که در دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت شود.ام بی تی ۷۰ یک طرح مشترک ببین المان و امریکا بود و مک ناوارا متعقد بود تمامی کشورهای عضو ناتو می توانند در توسعه ان همکاری کنند ولی در نهایت هزینه بالا باعث لغو این پروژه شد و المان به دنبال لئوپارد ۲و امریکا به دنبال تانک جدید رفت.

عملکرد تانک ام۱ ابرامز

زمانی که در سال ۱۹۷۲ پروژه ام بی تی ۷۰ لغو شد ارتش امریکا یک سال بعد بررسی برای تانک جدید انجام داد. قرار شد وزن بالا ولی در عوض سطح حفاظت زره افزایش یاب . تانک جدید ام۱ و لقبش ابرامز گذاشته شد و قرار شد در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت شود و جایگزین ام۶۰ شود.

 

تانک ام۱ ابرامز دارای چهار خدمه است.راننده در جلوی تانک زیر لوله توپ قرار دارد و با سه پیرسکوپ رو به بیرون دید دارد که یکی دارای چشمی دید شبانه است. زاویه دید رانند رو به جلو با این سه پیرسکوب ۱۲۰ درجه است و یک پنل در جلوی خود دارد که نشان گرهای مختلف موتور روی ان است . فرمانده و توپ چی در برجک سمت راست قرار دارند. توپ چی جلو و پاینتر و فرمانده عقب و بالاتر قرار دارد و سمت چپ برجک نیز گلوله گذار که بین این سه نفر نیز توپ قرار دارد.

 

توپچی دارای یک سایت اتش نصب شده بر روی برجک سمت راست است که دارای دو چشمی دید روزنه و دید شبانه نسل اول است و توان درشت نمایی تا ۱۰ ایکس را دارد. در ام۱ ای۱ سامانه دید حرارتی نسل اول بود ولی در ام ۱ ای۲ سامانه دید حرارتی نسل دوم نصب شد. این سامانه اجازه اتش دقیق را تا برد ۳۵۰۰ متری در روز میداد اگرچه در جنگ اول توپچی های ابرامز در برد ۴۰۰۰ متر نیز در روز شکار داشتند و در شب تا برد ۲۵۰۰ متری را پوشش میداد . فرمانده نیز دارای شش پیرسکوپ برای دید رو به بیرون است و پوشش ۳۶۰ درجه برای دید فرمانده میدهد . همچنین فرمانده تانک توان گرفتن کنترل توپ اصلی را از توپچی دارد (به کمک یک خط ارتباطی متصل به سایت اتش توپچی) و اجرای اتش را دارد.

 

ایکس ام1...پیش نمونه ام1 مسلح به توپ 105 م م

ایکس ام۱…پیش نمونه ام۱ مسلح به توپ ۱۰۵ م م

 

تانک ام۱ ابرامز دارای برجکی کوتاه و مستطیلی شکل است که در پشت سر برجک محل ذخیره سازی مهمات است . بر روی برجک دو دریچه برای بیرون امدن گلوله گذار و فرمانده است که میتونند با کمک دو مسلسل بر روی برجک اجرای اتش کنند.

 

تانک دارای یک موتور توربین گازی چند سوخت لیکومینگ ای جی تی ۱۵۰۰ است که دارای قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار است شش سرعت شامل چهار دنده رو به جلو و دو دنده رو به عقب است که البته گیربوکس تانک اتوماتیک است.تانک توان حرکت با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت را دارد اگرچه برای اسیب نرسیدن به موتور و گیربوکس سرعت معمول سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت است . ام۱ در مدل های مختلف رانش به وزن مختلفی داشت برای نمونه در ام۱ ای۱ دارای رانش به وزن ۲۶٫۹ اسب بخار بر تن و ۲۳٫۸ اسب بخار بر تن در نسخه ام۱ ای ۲ بود

 

موتور می تواند سوختهای چون بنزین، نفت سفید ، سوخت دیزل ویا سوخت جت جی پی ۸ و جی پی ۴ (که هر دو سوخت جت است) استفاده کند . موتور توربین گازی ابرامز نشان داد در خدمت بسیار قابل اعتماد است ولی مصرف سوختش بسیار بالا بود به صورت که ۶ لیتر در ۱٫۵ کیلومتر سوخت مصرف می کرد. همچنین صدای ایجاد شده موتور بسیار کمتر از تانکهای معاصر دیزل بود و دیرتر صدای تانک شنیده میشد





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: