ساخت سدیم
نوشته شده توسط : شبکه ما

دو راه برای ساخت سدیم کلرات وجود دارد. 1- 100 میلی لیتر از محلول سدیم هیپو کلریت یا سفید کننده خانگی را در یک بشر بجوشانید تا زمانی که شما بتوانید کریستالهای آن را ببینید.

ویدئوی ساخت سدیم

در این فرآیند سدیم هیپو کلریت به صورت تسهیم نامتناسب به سدیم کلرید و سدیم کلرات تبدیل می شود:

 

3NaClO ---> 2NaCl + NaClO3

 

حال بشر را از روی حرارت بردارید و محلول روی آن را آهسته خالی کنید که حاوی سدیم کلرید است. بلورهای سدیم کلرات به ته بشر چسبیده اند و باید آنها را با یک اسپاتول جدا کنید.

 

در روش دوم ساخت سدیم ، 50 گرم نمک سدیم کلرید یا نمک معمولی را در 200 میلی لیتر آب حل کنید. آن را تا نزدیک نقطه ی جوشش حرارت دهید. الکترودهای برقکافت را درون آن بگذارید و دستگاه را روشن کنید. پس از مدتی محلول سدیم کلرات پس از صاف کردن مخلوط به دست می آید که می توانید آن را جوشانده و سدیم کلرات جامد به دست آورید.

 

اکسیداسیون شکر با سدیم کلرات در حضور اسید سولفوریک همراه با آزاد کردن انرژی فراوان بوده و خاصیت انفجاری دارد .

سُدیم یک عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Na و عدد اتمی آن ۱۱ است. سدیم یک فلز واکنش‌دهنده نرم و مومی‌شکل است که به گروه فلزات قلیایی که از نظر ترکیبات طبیعی فراوان هستند (بویژه آب نمک و هالیدها) تعلق دارد. این عنصر بسیار واکنش‌دهنده‌است و با شعله زرد رنگی می‌سوزد در آزمایش‌های مربوط به هوا اکسید می‌شود و به شدت با آب واکنش می‌دهد از این رو باید همیشه در زیر نفت یا روغن نگهداری شود.

سدیم در دمای معمولی اتاق انقدر نرم است که با چاقو بریده می‌شود.رنگ سدیم سفید مایل به نقره‌ای است و درهوای آزاد واکنش داده و تیره رنگ می‌شود. سدیم عنصری بسیار واکنش دهنده‌است و از این جهت هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود. سدیم در آب غوطه ور شده و آن را تجزیه کرده هیدروژن آزاد می‌کند و هیدرواکسید می‌سازد. سدیم در آب فوراً آتش می‌گیرد ولی در آزمایش‌های مربوط به هوای معمولی در دمای زیر ۳۸۸ کلوین آتش نمی‌گیرد





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: