شش برک
نوشته شده توسط : شبکه ما
شیش‌برک یک نوع غذای اصیل لبنانی است (البته برخی به ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم نسبت می‌دهند) که از پیراشکی‌های کوچولویگوشت تشکیل شده که در خورشت ماست می‌پزند.  شیش برک در تمام رستورانهای لبنانی سرو نمی‌شود در واقع انقدرها رایج نیست. مزه غالب این غذا، مزه ماست پخته است با عطر نعناع، گشنیز و سیر، پس اگر این طعم و مواد را دوست ندارید به سراغ این غذا هم نروید.
اگر برای تهیه این غذا از ماست گوسفند یا بز استفاده کنید، پرچرب‌تر است و طعمی قویتر دارد.
تهیه این غذا شامل دو مرحله جدا از هم می‌باشد؛ مرحل اول آماده کردن مایع گوشت ی داخل  پیراشکی‌ها و پیچیدن آنها داخل خمیر پیراشکی و مرحله دوم درست کردن سس ماست و پختن پیراشکی‌ها .
مرحله اول وقت‌گیرترین قسمت کار است، ولی می‌توانید این مرحله را از چند روز قبل انجام دهید و داخل فر بپزید و داخل کیسه فریزر در ردیفهای مجزا و جدا از هم فریز کنید و وقتی هوس این غذا را می‌کنید فقط سس ماست درست کنید و پیراشکی‌ها را داخل ان بیندازید. به این ترتیب شیش برک شما نیم‌ساعته آماده می‌شود.
می‌توانید تورتلینی را نیز با سس ماست بپزید و شیش‌برک تقلبی درست کنید. به‮جای گشنیز می‌توانید از نعناع نیز استفاده کنید.
 
 
 
مواد لازم
ماست پرچرب
1000 گرم
گوشت چرخ‌کرده
300 گرم
آرد
2 لیوان
سیر
3 حبه
پیاز کوچک
1 عدد
روغن مایع گیاهی
3 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت
3 قاشق غذاخوری
گشنیز خردشده
2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، دارچین
به میزان کافی
طرز تهیه
ابتدا برای تهیه خمیر در یک کاسه آرد را همراه با کمی نمک مخلوط کنید. به تدریج به آن 1 قاشق روغم مایع و آب اضافه کنید تا خمیر نرمی حاصل شود( حدود ¾1 پیمانه). روی خمیر را با سلفون پوشانیده و برای 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.
برای تهیه ماده گوشتی داخل پیراشکی‌ها؛ ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و در یک تابه که یک قاشق روغن مایع در آن ریخته شده روی حرارت متوسط قرار دهید تا پیازها کمی سبک شوند. سپس گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل و دارچین را به میزان لازم اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا گوشت قهوه‌ای شود. سپس تابه را از روی حرارت برمی‌‌داریم.
فر را با دمای 180 درجه سانتی‮گراد روشن کنید.




:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: